Paríž trpí smogom
Mesto je preplnené, jeho bulváre sú príliš často vyčerpané dopravou a jeho vzduch je veľmi znečistený. Sú chvíle, kedy sú jeho pamiatky ťažké vidieť cez opar.
Starostka Paríža, Anne Hidalgo, riešila znečistenie ústredným prvkom svojej socialistickej správy. Jej stratégia zahŕňa postupné vyraďovanie starších vozidiel a zbavenie sa dieselov, pričom poskytuje štedré dotácie na iné formy dopravy.
Táto politika nie je všeobecne populárna. Je konfrontovaná s opozíciou skupín motoristov a dokonca aj s regionálnymi politikmi. Keďže však mestá v celej Európe zápasia s podobnými problémami so znečistením, mohli by ešte poskytnúť šablónu, ktorú by ostatní mohli sledovať.
Nebezpečný vzduch
Podľa štúdie, ktorú v roku 2016 uskutočnila francúzska národná zdravotnícka agentúra, je znečistenie ovzdušia zodpovedné za 48 000 úmrtí ročne vo Francúzsku.
Paríž sám trpel v posledných rokoch sériou škodlivých smogov, najmä v zime. Zatiaľ čo vozidlá nie sú úplne zodpovedné za špinavý vzduch, hrajú veľmi dôležitú úlohu.
V najhorších obdobiach orgány experimentovali s núdzovými opatreniami – zákazom vstupu jedného z každých dvoch automobilov do mesta a znižovania rýchlostných limitov. V poslednej dobe bola zavedená rafinovanejšia schéma, známa ako CritAir.
Autá sú teraz klasifikované podľa ich emisií a nútené zobrazovať farebné nálepky. To umožňuje orgánom vydávať cielené zákazy proti najviac znečisťujúcim vozidlám. Ďalšie francúzske mestá vrátane Grenoble, Lyonu, Štrasburgu a Toulouse sa pripojili.
Je to však dlhodobá stratégia, ktorá je očividne významnejšia. Krok za krokom sa mesto snaží zbaviť benzínových a naftových áut a presvedčiť ľudí, aby používali iné druhy dopravy.
Zatiaľ sú zakázané všetky konvenčné automobily postavené pred rokom 1997, aby vstúpili do centra mesta v pracovných dňoch od 8.00 do 20.00. Vodiči, ktorí porušujú zákazy, čelia ťažkým pokutám.
V budúcom roku sa obmedzenia rozšíria tak, aby zahŕňali aj diesely pred rokom 2005. Zrážka potom bude pokračovať postupne. V roku 2024 by mali byť úplne zakázané diesely a benzínové vozidlá v roku 2030.